Haarlem – Wie staat te trappelen om deelnemer te worden Gouden Dagen, doet er verstandig aan om door te lezen. Marjet van der Huls van Stichting Sint Jacob in Haarlem legt in een overzichtelijk stappenplan uit hoe je een Gouden Dagen locatie opzet.
,,Communiceren, communiceren en communiceren”, zegt de van energie bruisende Marjet. “Dat was een heel traject in onze instelling, met haar acht zorglocaties”.
Op verzoek wil ze graag vertellen hoe je deelnemer wordt van Gouden Dagen en hoe je zo’n organisatie binnen je organisatie opzet. ,,Ik heb meerdere locaties opgezet dan wel helpen opzetten, dus ik heb wel een draaiboek.” Dan lachend: ,,Maar dat zit in mijn hoofd, dus wel goed om het een keer uit te schrijven.”
STAP 1 >> ,,Zorg dat je Goedkeuring krijgt vanuit je Raad van Bestuur en/of het management team. Je hebt namelijk draagvlak nodig alvorens definitief de samenwerking met Stichting Gouden Dagen aan te gaan. Want het implementeren van het Gouden Dagen programma in je eigen organisatie heeft best wat voeten in de aarde en ook een impact op je interne organisatie.”
STAP 2 >> ,,Het tekenen van de samenwerkingsovereenkomst met Gouden Dagen. Pas dan “besta je” en kun je daadwerkelijk aan de slag als Gouden Dagen organisatie, met naam en toenaam zeg maar ”.
STAP 3 >> ,,Richt een Gouden Dagen Stuurgroep op. Jouw werkgever moet bereid zijn om één of wellicht twee personen voor een aantal uren per maand kunnen vrij te maken om deze tijd te kunnen besteden aan het Gouden Dagen programma. Vandaar het belang van het draagvlak, want Gouden Dagen betekent: handen uit de mouwen!”
,,Zorg ook dat je als stuurgroep één keer per maand bij elkaar zit en bespreekt wat er gedaan is en wat er gaande is. Communiceren, informeren, vastleggen, net als bij andere vergaderingen in je organisatie. Zorg dat er altijd iemand notuleert en een actielijst bijhoudt.”
STAP 4 >> ,,Stel binnen je stuurgroep een Gouden Dagen Coördinator aan. In Heerhugowaard had ik die rol, en die mag ik nu in Haarlem ook weer vervullen, wat ik erg leuk vind. Ik mag negen uur per week besteden aan Gouden Dagen. Een coördinator is nodig, omdat die het overzicht houdt over alle lopende zaken en de actiepunten bewaakt.”
Van der Huls realiseert zich dat het op veel werk lijkt. Maar daar zit een zonnige zijde aan: ,,Let maar eens op: als je eenmaal lekker draait, lopen er als het goed is héél véél acties! In een ideale situatie zijn er meerdere rollen in de stuurgroep vertegenwoordigd, zoals dat in Heerhugowaard het geval was: naast de coördinator (welke rol ik dus had onder de paraplu van mijn functie als management-assistente van de Raad van Bestuur), zit er een bestuurs- of MT-lid in de groep, een medewerker PR & Communicatie, een Coördinator Welzijn en liefst een vaste vrijwilliger voor allerlei hand- en spandiensten. Het voorzitterschap lag in Heerhugowaard bij een externe persoon, met een heel groot lokaal netwerk. Met zo’n rolverdeling heb je een krachtig team!”
STAP 5 >> ,,Maak een knappe (powerpoint)presentatie van Gouden Dagen waar je voorlopig mee uit de voeten kunt. Daarin presenteer je zowel de landelijke organisatie als jouw eigen lokale Gouden Dagen. Wie ben je en wat wil je. Onze powerpoint wil ik graag met mijn Gouden Dagen collega’s delen. Nog een TIP: noem de ouderen gerust een keer ‘kwetsbaar’, maar heb het niet voortdurend over ‘eenzame oudjes’. Dan voelt niemand zich aangesproken en wil niemand lid van je clubje worden. Wie wil er nou zo’n stempel! ”
STAP 6 >> ,,Ga aan de slag met het oprichten van een eigen Gouden Dagen Comité van pakweg vijf personen. Ga met je presentatie de boer op. Mijn collega Simonne en ik zijn in Haarlem bij allerlei kopstukken langsgegaan om te vragen of ze ambassadeur van Gouden Dagen wilden worden. Maar eerst hebben wij ze aangeschreven met een introductiebrief (deze wil ik uiteraard ook graag met mijn collega’s delen) waarin we aankondigden dat we binnen twee weken telefonisch contact zouden opnemen voor het maken van een afspraak waarop we onszelf graag wilden komen presenteren.”
,,Zo hebben wij een wethouder benaderd, iemand van ‘Bedrijf en Samenleving’, iemand van de stadsschouwburg, iemand van de Rabobank, een aantal personen van welzijnsinstellingen en de Wijkraad.”
,,Tot nu toe hebben we twee definitieve toezeggingen gekregen waar we super blij mee zijn! Ambassadeurs komen in een zogenaamd Comité van Aanbeveling. Comité kan ‘gewichtig’ overkomen, maar dat is eerder een voordeel dan een nadeel. De aanwezigheid van een Gouden Dagen Comité legt voor de buitenwacht wel degelijk ‘gewicht’ in de schaal legt. Voor potentiële donateurs en sponsoren komt het bovendien professioneel over als je een dergelijk comité hebt.”
,,In de dagelijkse praktijk houdt het in dat de comitéleden de bereidheid hebben hun netwerk aan te spreken als we een vraag hebben of een wens van een oudere willen vervullen, simpelweg omdat ze Gouden Dagen een warm hart toedragen, onze passie delen voor ouderen en ouderenzorg en onze missie en visie ondersteunen.”